Sunday, October 28

Babak Cinta #12

"Jom turun ? Nanti mak aku risau . Ingat aku dah hilang ." Serentak tangan kanan dihulur Nazmi .

Lisa menyambut dengan tawa kecil . Lengan Nazmi dirangkul kemudian . Mereka berjalan seiringan .

"Nasib kau bukan adik aku , Lis ."

"Kau nak buat apa kalau aku ni adik engkau ?" Tanyanya aneh .

"Mungkin lama dah aku jodohkan engkau dengan orang yang baik-baik . Macam aku ."

Lisa tersenyum mendengar . Dia faham akan maksud sebenar Nazmi . Dari dulu lagi , dia sedar yang Nazmi agak kurang senang dengan kehadiran Isham di antara mereka . Cuma Nazmi tidak pernah menunjukkan perasaan itu dalam bentuk susunan abjad di hadapannya . 

'Mungkin kerana mereka ini entiti yang bernama lelaki , wajarlah kiranya kalau mereka ini ada sifat saling menolak . Macam magnet . Atau mungkin juga Nazmi takut Isham akan merampas dia daripadanya !' Lisa tersenyum sinis lagi membayangkannya . Sempat Nazmi menjeling .

"Muhamad Nazmi , ke sini !" Perintah Khalid sebaik saja kelihatan mereka berdua menuruni tangga bersama . Seraya tangan tadi dilepas segera . Nazmi memandang Lisa kehairanan . Lisa sekadar mengangkat bahu tanda tidak pasti mengapa Nazmi dipanggil .

Nazmi patuh . Dia berjalan terus ke arah Khalid sambil membalas pandangan mak dan abah yang sedang berdiri di sebelah kanan Khalid . Puan Numa pula berdiri di kiri suaminya .

"Ya , pak cik ?"

Khalid tiba-tiba tersenyum kepadanya yang mendekat . Ragu-ragu Nazmi untuk membalas senyuman itu . Aneh ! Namun diturutkan saja .

"Kamu sayangkan Karlisa ?" Lantas soalan itu yang keluar .

Sedikit lega . Fikirnya pak cik Khalid ingin memarahinya tadi . Nafas lega sesaat jika bukan yang itu .

"Ya . Saya sayangkan Lisa . Macam pak cik dengan mak cik juga ." 

Soalan yang terlampau mudah untuk dijawab . Dia menoleh ke belakang memandang Lisa yang turut tersenyum kepadanya .

'Kembang lettuw !'

Belum sempat dia menoleh ke hadapan semula , tubuhnya yang sedikit tinggi daripada Uncle Khalid-nya di peluk erat . Terkejut dia . 

"Pak cik dah agak ! Asri , rasanya tak ada halangan lagi kalau kita teruskan saja pernikahan mereka ." Ucap Khalid pada ayah Nazmi .

Sentap . Nazmi yang mendengar membulat matanya . Apakah benar yang ditangkap oleh kedua-dua telinganya tadi ?! Dia kaget . Benar-benar kaget . Jantungnya makin laju pula berdegup . Khalid berkali-kali memeluknya . Peluk . Bahu ditepuk-tepuk . Peluk . Ketawa . Peluk . Hilai tawa kegembiraan si ibu bapa memecah kesunyian ruang tamu itu . 

Dada Nazmi turun dan naik berulang kali . Masih seakan sukar dipercaya bagaimana orang tua mereka boleh sepakat untuk menjodohkan mereka secara tiba-tiba . Segera matanya mencari bayangan Lisa . Apa yang perlu dia lakukan sekarang ? Soalan yang cuba disampaikan melalui pandangan mata .

Namun Lisa hanya berdiri mendiamkan diri di tepi sofa paling hujung . Dia juga tidak tahu apa yang perlu dilakukan . Tangan kirinya erat menggenggam bucu sofa tanpa disedari . Dia memandang Nazmi kebingungan .

'Tak . Tak mungkin . Ini tak patut . Bukankah mereka tahu kami berdua sekadar kawan baik . Aku sangat sayang pada persahabatan ini . Tak mungkin ! Mama ... '

Kepalanya tiba-tiba terasa berat . Berat sekali . Bayangan mereka tidak kelihatan . Kabur . Tangan kanannya cuba mencapai kepalanya yang mula terasa seperti dicucuk-cucuk . Namun dia akhirnya jatuh .

"Lisa !!"


No comments: