Friday, February 17

benci itu sayang

budak-budak dan aku . sangat ketara perbezaannya . ejaan saja kalian sudah nampak akan perbezaannya . siapa sangka kalau diri ini sudah hampir 3 tahun terjerumus dalam bidang yang melibatkan makhluk-makhluk kecil lagi molek dari aku .

suatu masa ito apabila Puan Besar sudah membuat keputusan untuk menjadi seorang babysitter , tidak ada siapa yang mampu membantah keputusannya termasuk aku . segala kata-kata yang aku lontarkan dengan lemah-lembut dan sopan santunnya ditolak mentah-mentah . *lari membawa diri ke dapur*


serius aku katakan , aku adalah orang dewasa yang kurang gemar akan kanak-kanak dulu . memikirkan aku yang akan menghadapi SPM (2009) pasti ribut rumah nanti jadinya . dengan suara budak-budak , memekik terlolong sana sini . dengan mainan yang pasti berselerak lalu dibiarkan saja . inilah penangan apabila UpinIpin sedang ditayang . pasti yang kena kemas aku juga . hurr . sangat leceh . mahu baca buku pun terbantut . cehh , alasan ! ya ito lah alasan aku kerana membangkang sekeras-kerasnya untuk berkecimpung dalam bidang ini . biasalah , orang masih muda dan mentah (kata dewasa sangat tadi) . satu susah pun tak mahu aku ada , hewhew . 


mula-mula to memang sangat sukar rasanya . mana tidaknya kena tenangkan mereka bila nangis lah , dodoikan bila mahu tidur lah dan terutama bab mendukung bayi memang akulah yang akan mengundur paling belakang . takmahu dukung , aku tak berani . anak orang to , jangan main-main ! ni bukan tepung yang boleh diuli untuk berubah bentuk yang kita nak . ha tahu aku takut >.<'


bila dah makin lama makin dekat makin mesra makin rapat dan segala makin , buat aku mula rasa bibit kasih dan sayang akan mereka . lebih utuh dan abadi daripada perasaan yang dewasa ke dewasa . jangan jealous =P budak-budak ni tahu siapa yang sebenarnya sayangkan mereka . sebab ito sentuhan kasih oleh Johnson & Johnson sangat berguna . kulit lembut seperti bayi , sampai jari-jemari yang kiut miut ini dijadikan puting untuk mereka hisap . gunalah Johnson's untuk hubungan intim bersama anak-anak anda ya . eceh !


tengok makhluk kecil ni membesar - dari meniarap , merangkak , berdiri , berjalan , bercakap dan berlari , buat aku rasa "wah ! adik-adikku sudah besar panjang ! boleh akak pulak tidur sekarang , ibu ?" *senyum meleret , hikhok* bila takda suara makhluk kecil ni dirumah , sunyi rasanya . moodku melayang dibawa angin sepoi-sepoi tak reti bahasa . buat kerja apa pun terasa tak buat apa . bila ada pulak kelibat si kecil , bukan main garang aku minta depa tidur . sobsobb T_T . *jangan tiru aksi ini !


mari sini aku kenalkan barisan makhluk-makhluk kecil yang menjadikan suasana rumahku bagai berada di Funfair .
cik Muda Memei .
masih bersuka ria di Sabah sana . tiket dah murah nanti pulang ya ! C'=

cik Muda Dila .
tutup pintu rumah anda sebelum dia tidak membenarkan anda menutup terus , keke .

encik muda Alfin .
menggemari aktiviti jalan-jalan kaki-kaki (katanya) .


cik muda Rissya .
dilarang makan dihadapannya (serius) .


encik muda Irfan .
penjaga pintu rumah yang enggan berpisah dengan keretanya .


cik muda Echa .
si kuat merajuk , takpa umpan saja dengan gula-gula =P


cik muda Natasha .
teman setia ku tika berphotoshoot C'=


kini Puan Besar (dan aku) hanya menjaga cik muda Rissya dan cik muda Echa . oleh kerana encik muda Irfan dan encik muda Alfin telah berpindah . cik muda Memei pula masih berada di Sabah dan khabarnya menunggu harga tiket murah untuk pulang ke mari . manakala cik muda Dila dan cik muda Natasha , mereka berdua telah selamat berada di Indonesia , Madura dan Padang masing-masing .


seronok sebenarnya ada anak kecil dirumah . dalam kita penat meredah cuaca yang tidak menentu sepeti sekarang , senyuman atau teguran ringkas mereka mampu buat kita bersemangat lagi . pernah dulu Puan Besar tanya Cik Muda (aku) mahu adik lagi tak ? dan aku .. boleh saja . tapi disebabkan kekangan aku dan adik lelaki ku sudah dewasa , maka tak jadilah proses membuat adik ito .


note : sebelum anda ingin meletakkan anak-anak anda dirumah penjaga , pastikan masa anda bekerja tidaklah terlalu awal (pagi pagi buta) dan tidak juga terlalu lewat (malam) . kasihan juga si penjaga . mereka juga perlu istirehat C=

No comments: