Thursday, August 30

Koma

Di suatu petang , di tepi rumah kampung yang berhampiran dengan pantai .

"Lama tak dengar khabar kau . Kau apa cerita sekarang ?". Dia memulakan bicara . Pertanyaan yang biasa disoal setelah sekian lama tidak bertemu . Antara aku dengan dia lebih kurang beberapa bulan juga setelah hubungan itu terputus .

"Hm macam ini jelah aku . Tak ada perbezaan pun . Bila aku kata aku dah gemuk sikit , diaorang (kawan-kawan yang lain) tak percaya . Dah malas aku nak bercerita . Ha kau ?".

"Kau gemuk ?". Dia gelakkan aku . Bertuah . "Aku rasa kau gemuk bahagian pipi je kot . Itu boleh la aku percaya". Sekali lagi dia gelakkan aku . Aku rasa macam nak siku dia pun ada .

"Kau ?! Aku balik karang". Ugutan mudah aku beri .

"Okayy ! Janganlah marah . Bukan selalu pun aku dapat usik kau . Sensitif arr". Aku berkerut . "Okay ! Okay ! Okay ! I'm sorry . I'm sorry okay ?". Wajahnya serius . Dia mula beralih pandangan . Lalu di ambil batu kecil di bawah seliparnya itu . 

"Kau dengan siapa sekarang ?". Tiba-tiba .

Soalan itu yang paling leceh hendak aku jawab . Aku mengeluh . Macam tak ada soalan lain . Leceh .

"Aku dengan kau lah , dengan siapa lagi  kat sini". Loya buruk .

"Ialah kau dengan aku sekarang . Yang aku maksudkan kau dah ada buah hati belum ?". Nadanya kedengaran agak serius . Namun masih lembut menyuarakan kata .

"Penting sangat ke aku dah ada buah hati belum ?".

"Penting . Kalau tak , tak adalah aku tanya jugak kan ?".

"Tanyalah soalan lain . Leceh lah asyik tanya soalan ni . Balik-balik soalan ni".

"Kau tak jawab lagi soalan ni tapi dah minta soalan lain . Jawab dulu".

Aku mula stres . Cadbury di beg kecil ku ambil lalu aku buka bungkusannya dan makan . Dia hanya memerhatikan aku . Aku jeling . Tiba-tiba dia tersenyum . Aneh .

"Kau memang tak berubah . Masih yang sama rupanya . Aku agak juga , hati kau pun masih yang sama . Kan ?". Senyuman itu terus dilempar .

Kaget .
* * *

Walaupun kisah kita cuma mampu bertahan dalam beberapa tempoh masa , namun perasaan itu tidak pernah dibiar berhenti dari terus berperasaan . Aku biarkan saja . "Koma" itu sengaja aku letak . Kerna aku juga kira , kau juga masih yang sama (hatinya) . Aku percaya jika itu takdirnya , itulah takdirnya . Enggan aku terus menyusutkan fikiran sendiri . Aku percaya pada ketentuan-Nya .


Ini kisah semua bukan hanya kisah "aku" .

1 comment:

Felly Sophia said...

Ada sesuatu di sebalik kerasnya hati itu.