Saturday, August 18

Babak Cinta #5

Kenderaan Toyota Prius yang dipandu oleh Puan Numa sedari rumah Nazmi tadi dihentikan di tepi jalan bersebelahan beberapa buah kedai berdekatan dengan rumah mereka .

"Mama nak beli apa ?". Tanya Lisa sambil melihat keadaan kiri dan kanan kedai tersebut .

"Mama ingat nak masak Ikan 3 Rasa . Najwa sukakan ?". Tanya Puan Numa pada anaknya . Lisa sekadar menggangguk . "Okay , tunggu sini . Mama beli bahan-bahannya dulu ya !". Segera dilepaskan seat belt lalu keluar .

Tiba-tiba telefon bimbit Lisa berbunyi . Sepertinya ada mesej masuk . Segera di keluarkan handphone Samsung nya yang berada di dalam beg . Lalu di tekan mesej tadi .

  Kau dah sampai rumah belum ?
  Ada benda ni nak aku kata.
  Aku sebenarnya ... nak tanak rindu jugaklah kat kau J
  Aku yang pemalu ni beranikan jugak laa sebut. Malu malu.
  Lagi satu, tolong kirim salam aku pada Shira ! =p

Tertawa sambil menggeleng-geleng kepala Lisa membaca mesej kiriman Nazmi itu . Saat matanya memandang hadapan , dia terlihat kelibat seseorang yang melalui kawasan kedai berhampiran dengannya . Rasanya sudah lama dia di situ . Orang itu juga sepertinya sedang menunggu seseorang . Sudah beberapa kali dia asyik melihat jam .

"Macam ...". Seolah-olah sukar untuk dia percaya apa yang sedang dilihat kini . Sifat ingin tahunya membuatkan Lisa segera keluar dari perut kereta . Lalu ditenung lelaki itu dari atas ke bawah yang berpakaian cukup segak dengan kot berwarna jalinan hitam dan ungu .

Seperti ingin saja mendekati lelaki tersebut . Namun dalam beberapa langkah dia maju , dia terlihat ada seorang gadis keluar dari kawasan kedai itu lalu menuju ke arah lelaki tadi . Mereka sepertinya terburu-buru . Dibukanya pintu kereta Honda Civic oleh lelaki itu untuk si gadis tadi . Mereka segera pergi melintasi depan Lisa .

Alangkah terkejutnya dia pabila dapat melihat dari dekat wajah lelaki itu yang kelihatannya sangat mirip dengan wajah Isham . Matanya membundar . Nafasnya mulai naik turun . Dadanya ditekan . Seakan sukar untuk dia percaya . Lelaki yang ditunggu selama tiga tahun itu sebenarnya sudah berada dekat dengannya selama ini .

'Tapi siapa perempuan tu ? Dia tinggalkan aku sebab perempuan tu ? Siapa perempuan tu ?!', jerit hatinya yang menahan sebak di dada . Bibirnya di gigit . Tangan kanannya masih menekan dadanya . Terasa seperti ada yang menusuk-nusuk dadanya itu . Langkahnya mengundur namun longlai . Dia bersandar pada keretanya tadi . Matanya dipejam lalu dia menunduk .

Puan Numa yang keluar dari salah satu kedai tersebut , terkejut melihat keadaan anaknya itu . Segera di hampiri .

"Sayang , are you okay ? Kamu menangis ?!". Tanya Puan Numa yang kaget melihat keadaan Lisa . Lisa turut terkejut dengan teguran mama nya itu . Segera dia mengesat air mata yang tidak disedarinya telah turun .

"Tak ada apa , ma . Mama dah selesai ? Jom kita balik ?". Lalu diambil bungkusan plastik dari tangan mama nya . Segera di masukkan ke dalam kereta . "Jom ma ?". Senyum paksa itu terbit juga diwajahnya .

Puan Numa hanya menggangguk . Kebingungan dia dengan apa yang sebenarnya berlaku semasa ketiadaannya tadi . Dilihatnya sekeliling . Namun tiada apa yang mencurigakan . Segera dia masuk ke dalam kereta lalu menghidupkan enjin setelah anaknya itu meminta untuk segera beredar .


2 comments:

ankeljonni said...

dtg ziarah raya....

selamat hari raya tuan rumah...
maaf zahir batin...

n u r e e c h a said...

Selamat Berhari Raya juga
Jonni .
Makan leklok naa =D