Wednesday, August 15

Babak Cinta #4

"Kau pukul betul-betul boleh tak , Mi ? Lembik semacam je pagi-pagi ni aku tengok . Tak best lah kalau macam ni". Lisa bersuara setelah hampir setengah jam mereka berdua bermain badminton di laman rumahnya Nazmi .

Nazmi ialah teman sepermainannya ketika mereka pernah berjiran sewaktu usia mereka kecil lagi sebelum Lisa berpindah ke rumahnya sendiri kini . Hampir tujuh bulan tidak ketemu lain macam pula dilihatnya Nazmi . Biasanya dia lah yang paling bersemangat tika bermain apa saja dengannya .

"Aku saja bagi kau menang lah . Karang aku yang menang semua , kau kata aku tunjuk terer pulak nanti". Nazmi berseloroh .

"Banyaklah kau ! Balas pun macam orang tak makan seminggu . Dah ! Dah ! Aku malas nak main lagi !". Segera di ambilnya bulu tangkis yang di atas rumput . Nazmi ketawa melihat gelagat temannya itu . Di kerusi bangku yang tersedia mereka berdua duduk .

"Kenapa tak ajak Shira datang sekali ?". Milo ais yang telah terhidang dihirup Nazmi sedikit demi sedikit .

"Dia kat Johor , rumah family dia . Esok atau lusa baliklah ke rumah kakaknya yang dekat KL ni". Dihirupnya Lisa air yang dihadapannya . "Kau rindu dia ? Tak rindu aku pulak ?". Sekadar ketawa kecil .

"Aku tak rindu dua-dua pun . Busy dengan kerja , so masa nak rindu-rindu ni tak ada", balas Nazmi yang tidak memandang mata Lisa . Tidak berani . Nanti ketawa spoil pulak .

"Sombongkan kau , Mi . Nasib baik juga aku datang dengan mama aku . Kalau aku nak datang sendiri tadi memang aku fikir dua hari dua malam agaknya".

"Amboi ! Marah". Usik si Nazmi .

Bulu tangkis yang di depan Lisa segera di ambil lalu di baling ke arah Nazmi yang memang gemar menyakat teman baiknya yang satu ini . Nazmi menangkap bulu tangkis tadi lalu mereka berdua ketawa . Mereka berdua masih tidak menyangka akan perubahan pada diri masing-masing . Nazmi yang makin nampak isinya , Lisa pula dilihat semakin berisi di bahagian pipinya .

'Lama juga rasanya tak tengok kau ketawa , Lisa', desis hati Nazmi .


* * * * *

Di dapur kelihatan Puan Numa bersama Puan Asnah sedang duduk bersembang sambil membelek-belek majalah masakan yang berada di atas meja makan mereka berdua duduk .

"Nazmi masih berkerja dengan ayahnya , As ?", tanya Puan Numa .

"Iya . Tapi ada jugak hari tu katanya nak cari kerja sendiri . Mau mandiri katanya".

"Baguslah tu , As . Mungkin dia sedar tanggungjawab dia sebagai anak sulung . Bagi contoh pada adik-adik dia". Tersenyum Puan Asnah mendengarnya . Dia menggangguk .

"Saya pun gembira bila dengar Nazmi dah kata macam tu . Rasa macam anak teruna As tu dah besar panjang dah".

"Memang dah besar panjang ha . Tengoklah dia tu , baru berapa lama tak jumpa dah berisi macam tu Numa tengok . Mungkin juga As , Mi dah ada buah hati . Tu yang bahagia semacam badan tu".

"Eh ! Itu saya tak tahu kak Numa . Tak pernah ditanya pulak . Dia pun tak jugak share dengan saya kalau betul dah berpunya . Tapi kalau ikutkan hati , As nak sangat hubungan kita ke aras lagi satu . Besan orang kata". Ujar Puan Asnah lalu mencuit bahu Puan Numa . Puan Numa hanya menggangguk setuju . Lalu mereka berdua tertawa .



1 comment:

Felly Sophia said...

Amboi Nazmi. Mula-mula berkawan. Nanti...