Saturday, April 27

Sandaran Hari

semalam aku ke sekolah atas satu urusan yang akan menentukan corak hidup perjalananku nanti. yang pasti dapat jumpa cikgu Farainaz yang dirindui. aku masih dengan gaya lagak cool-nya. ialah pergi sekolah sendiri je pun. apa yang asing sangat la kan. tujuh tahun membesar dengan sekolah tu. kenangan pahit manis atau sebenarnya itu perasaan yang melucukan. nama pun budak sekolah. baru separa dewasa. hekk.

bila berborak dengan cikgu Fara, memang satu yang aku harapkan dan memang boleh aku harapkan selalu ialah nasihat daripadanya. no doubt, nasihat yang selama ni cikgu bagi memang bagi suntikan padu pada aku untuk terus berfikir jauh. satu antara yang terpahat kat pale ni, aku mesti punya backup plan untuk setiap plan yang aku ada sekarang ni.

dengan adanya backup plan ni, aku percaya aku akan sedikit sebanyak terhindar dengan sifat yang terlalu menaruh harapan. menaruh memang boleh, tapi biar berpada. kena tahu limit kemampuan/kelemahan kau kat mana. kalau kau menaruh harapan pada sesuatu yang memang diluar batasan kau, kemungkinan besar kau boleh dapat serangan luka parah andai target kau tak mengena. tak gitu?

apa yang aku buat sekarang, aku lukih mind map (peta minda). biar kalerful, biar nampak kebudakan sangat pun, biar hudus, lantakk! yang penting kau jelas dengan rancangan dua ke lima tahun kau dari sekarang. itu aku pinjam kata kata ofismet aku. punya target tertentu setiap lima tahun - Mr. D. itu cara dia mengatur hidup. kalau nak ikut boleh. amek mana yang boleh digunapakai.

dan disebabkan aku dah cuba figure out kan apa aku punya backup plan, aku terpaksa perlu kurangkan segala kehendak aku yang kadangkala melampui batas jugak tu. upah empat bulan dari sekarang dah siapsiap aku congak. sikit sikit pun takpa lah, lama lama dia membukit membanyak jugak ye dak? *sedapkan hati


No comments: