Saturday, July 7

dunia yang berputar

kerap kali dunia ini diibaratkan sebagai sebuah roda yang tidak akan pernah berhenti dari terus berputar . dan aku , antara makhluk yang berjuta menghuni dunia yang bulat ini turut merasa apa yang dimaksudkan dengan kata , langit tak selalunya cerah . mungkin harini hari aku , mungkin lain hari pulak hari kau . yang perlu kau buat hanya bersabar . hidup ini adil . semua orang akan merasainya . percayalah , seperti tajuk lagu Siti Nurhaliza . namun dendangan lagu Seindah Biasa adalah yang paling tepat dapat aku katakan . kau fahamilah bait bait liriknya , dan kau akan mengerti bagaimana rupa dunia yang kau huni ini .


"Bila anda dapat bangun dari tidur pada suatu pagi, bermakna anda harus menjadikan hidup anda lebih bermakna sebagai tanda kesyukuran kepada Illahi"

dulu , aku merasakan aku cukup faham dunia aku bagaimana . namun aku silap . umur aku masih terlampau muda ketika itu . aku masih takut untuk mencuba . aku masih takut untuk bertanggungjawab . aku masih takut untuk membuat keputusan . aku masih takut untuk menerima hakikat . aku masih takut untuk keluar dari fantasi diri . aku masih takut akan semuanya . namun , aku lakukan juga kerna itulah perjalanan hidup aku yang sebenarnya . acapkali aku tersilap langkah , tak mengapalah . masih punya esok hari . kita perbaiki lagi - aku yang cuba memujuk diri .

hanya dengan sifat aku yang optimis yang sebenarnya membawa diri aku sekarang . masih punya ego . namun aku masih dapat berfikir dengan akal yang paling waras . agar tidak tersilap langkah untuk kali ke dua , ketiga dan seterusnya . tamak . itu pula sifat yang paling durjana pernah ada dalam diri aku . aku tersalah sangka bahawa apa yang aku rasa dulu sebenarnya bukan satu rasa yang pasti , tapi ianya adalah sifat tamak yang menguasai diri . aku tewas . namun aku mengajar diri agar rasa menyesal itu dapat aku buang jauh jauh . aku anggap ia sebagai satu luka yang akan menjadi dinding paling kebal untuk aku lalui masa depan kelak .

"Hidup yang berguna adalah hidup yang ketika petang membawa suluh untuk menghadapi malam yang akan sampai"

ya . selagi kau tidak jatuh , kau tak akan terluka . selagi kau tidak jatuh , kau tak akan menghargai masa senang kau kelak . selagi kau tidak jatuh , kau tak akan merasa nikmat sebenar dunia ini . dan selagi kau tidak jatuh , kau tak akan mudah menguntumkan senyuman yang paling murah untuk diberi juga diterima orang .


- Terima dan Percayalah -
J 

2 comments:

Jeliza Jabar said...

selagi tak pedih selagi tu kita takkan rasa bagaimana nikmatnya hidup sebagai manusia ^^

n u r e e c h a said...

kerna manusia saja yang mampu mencorakkan harihari nya ^^